Bilturer

Jeg er ikke vandt til å kjøre mye bil. Jeg kjører periodevis, kun når jeg er hjemme i Stavanger. Dette fordi jeg ikke har tilgang til bil andre steder og har heller ingen planer om å skaffe meg en med det første. Derfor syns jeg det kan være litt ekkelt å sette meg bak rattet etter et halvt år uten å kjøre.

Her i byen går det som regel greit, for det går sent og trått uansett så jeg klarer fort å komme tilbake til kjøreformen jeg hadde da jeg kjørte ofte. Men på lengre turer kjenner jeg at det kan bli litt mye på en gang. Turen ned til Lyngdal var derfor litt lang for meg. Det er lenge siden jeg har kjørt den strekningen og kjørte derfor ekstra forsiktig i de mange svingene og tunnelene som er nedover, noen partier finner jeg også litt ekle. Da hjalp det ikke på at jeg hadde en trailer som lå bak meg og presset meg framover. Jeg kjører ikke under fartsgrensen, og i svinger i nedoverbakker bremser jeg kanskje litt mye, men det hjelper ikke å presse på.

SAMSUNG CSC
Bildet er fra Aberdeen, derfor et bilene på «feil» side.

Jeg forstår at for folk som er vant med å kjøre denne strekningen kjører annerledes enn meg, og kanskje blir irriterte over måten jeg kjører på. Det kan være med på å gjøre vanlige situasjoner farligere enn de er, men igjen hjelper det ikke på å gjøre situasjonen mer ekkel for den andre sjåføren. Jeg hadde tenkt til å stoppe for å få meg en liten pause, så det var ikke så alt for lenge jeg hadde traileren bak meg, men jeg fant det utrolig ekkelt uansett.

Vær så snill å husk at ikke alle er like flinke/glade i å kjøre bil eller kjøre den strekningen du ofte ferdes på, og ikke gjør situasjonen mer ubehagelig eller farligere enn den trenger å være. Og kjører du litt forsiktig og merker at folk bak deg kanskje blir litt irriterte og begynner å presse, stopp, ta deg en pause og slipp dem forbi.
I trafikken må vi vise hensyn til og passe på hverandre!

Kommenter her!

