Brownie

Selv er jeg ikke et stort kakemenneske, jeg syns kaker ofte kan bli litt tørre å kjedelige. Derfor lager jeg sjelden kake til meg selv, men er veldig glad i å lage det til andre. Men da jeg hadde bursdag forrige uke var det litt for trist å ikke ha en bursdagskake, så jeg og Mari bakte en klassisk brownie. Vi var heldige å fikk denne til å bli helt perfekt, med myk kjerne, noe jeg sjelden får til fordi jeg ofte steker browni for lenge. Jeg brukte en mindre form enn den denne oppskriften er ment for og hadde den i stekeovnen lengre. Sammen med jordbæris ble kaken super!

BrownieFor å lage den selv trenger du

  • 400g mørk sjokolade (jeg bruker lys heller, for jeg syns det er bedre)
  • 280g smør
  • 350g brunt sukker
  • 6 egg
  • 150g hvetemel

1. Sett ovnen på 180°C

2. Smelt smør sammen med halvparten av sjokoladen

Brownie   Brownie

3. Hell resten av ingrediensene i en bolle, unntatt sjokoladen

4. Visp dette godt sammen

Brownie   Brownie

5. Tilsett sjokoladeblandingen i bollen, rør godt sammen

6. Rør inn den resterende sjokoladen. Jeg pleier å hakke dette i mellomstore biter før jeg har det i røren.

Brownie   Brownie

7. Hell røren i en liten langpanne form og sett inn i ovnen for 30-35 min. Jeg brukte en litt mindre form enn jeg vanligvis bruker denne gangen, så brownien her er stekt i 50-60 min.

Brownie

Server kaken når den er lunken, sammen med is er denne klassikeren alltid en slager. Unn deg noe ekstra godt, men pass på så du har noen å dele med, denne kaken er ikke en du legger lett fra deg. God helg!

Brownie

Kommenter her!

