Til deg som ikke føler deg god nok

Nå når jeg sitter å leser til eksamen som jeg må ta på ny fordi jeg ikke fikk de til forrige gang, er det lett å føle at jeg ikke er flink, eller god nok, lengre. Disse dagene gjør det utrolig vanskelig å lese, for jeg ser liksom ikke helt hvordan eller hvorfor jeg skal få det til denne gangen. Jeg blir i et litt trist og nesten depressivt humør, fordi jeg får følelsen av at jeg har valgt en utdanning som jeg ikke er flink nok til, og det nytter lite å se på alle eksamenene jeg faktisk har klart.

Det er lett å glemme at jeg er på et studie som er utrolig vanskelig å komme inn på, og at alle som går der er utrolig smarte mennesker. Det er lett å glemme at selv om jeg ligger på gjennomsnittet, eller rett under, i forhold til de i klassen min så er jeg ikke mindre flink for det. Det er lett å glemme hvor langt jeg allerede strekker meg, og at jeg må ha en pause for å kunne strekke meg lengre. Det er så lett å glemme når jeg ikke føler meg god nok. Når jeg føler at jeg ikke er flink nok, eller gir nok av meg selv.

Disse dagene, når jeg føler meg slik er det lite som hjelper meg ut av det. Men, jeg har ei bok som av og til hjelper, «You are good at things» av Andy Selsberg. Jeg kjøpte den når jeg var på Bali, fordi jeg syns konseptet av å ha en hel bok som en checklist virket morsomt, og det skader ikke når jeg bruker lilla penner for å krysse.

You are good at things

Så når jeg ikke føler meg god nok lengre finner jeg frem denne boken og krysser av ting jeg ER flink til:
□ Hente folk på flyplassen
□ Rope til TVen
□ Å bare kikke
□ Balansere på to stolben uten å falle
□ Se ut som jeg tenker på noe smart
□ Få det siste av tannkremen til å vare i en måned

Og hjelper ikke checklisten, så har jeg alltid en venninne å ringe til. Av og til trenger alle en påminnelse om at du ER flink nok!

2 thoughts on “Til deg som ikke føler deg god nok

  1. Kjære flotte Heidi, for et modig innlegg!
    Jeg hadde det akkurat sånn da jeg gikk på NTH, leste til høsteksamener fordi jeg strøk til jul eller i mai, syns ikke jeg var flink nok til det studiet jeg var på. Men jeg kjempet meg gjennom og har selvsagt aldri angret. Og nå har jeg en jobb nesten ingen andre kan få 🙂
    Så hold ut, du vet du er flink til masse, og så er det noe som krever ekstra innsats. Lykke til!

Kommenter her!

