Pastarett med laks

Pastarett med laks

Jeg er passe glad i fisk, men er opptatt av at jeg får det i meg fra tid til annen. Siden jeg ikke er spesielt glad i stekt fisk, eller stek fiskesmak generelt prøver jeg å lage retter som ikke smaker mye fisk. Denne oppskriften har jeg lagd siden jeg gikk på ungdomskolen og fikk den utdelt på heimkunnskapen. Den smaker akkurat nok av fisk og er utrolig god, definitivt en rett å prøve om du vil spise litt mer fisk.

Jeg pleier å bruke pastarør eller pastaskruer i denne retten, men hadde kun spagetti når jeg lagde den denne gangen. Denne oppskriften her er for 4 personer, men det går greit å halvere ned eller øke om du ønsker det. Når alt er oppkuttet og klart bruker jeg ca 20-30 min for å lage denne til middag.

Pastarett med laksTil 4 trenger du

  • 500g laks
  • 1 løk
  • 1/2 purre
  • 1 paprika
  • 4 ss olje
  • 2 ts salt
  • 1/2 ts sitronpepper
  • 6 dl melk
  • 2 ts buljongpulver
  • 2 ss maisenamel
  • 1 dl matfløte
  • 1 l pasta

1. Start med å kutte opp løk, purre og paprika først. Deretter kutter du fisken opp i terninger.

2. Lag en jevning av salt, sitronpepper, melk, buljongpulver og maisenamel. Rør dette sammen slik at det ikke er klumper i den og sett til sides.

Pastarett med laks    Pastarett med laks

3. Nå skal du steke grønsakene lett i oljen. Begynn med paprikaen og la den surre litt selv, ha så i purren og la den surre litt sammen med paprikaen og ha til slutt i løken.

Pastarett med laks

4. Dette er et fint tidspunkt å starte og koke vannet til pastaen. Husk å ha i pastaen når vanner koker.

5. Når løken er lett gjennomsiktig heller du i jevningen du lagde og rør til alt koker.

Pastarett med laks

6. Når blandingen koker legger du i fiskestykkene og la det hele få småkoke i ca. 10min

Pastarett med laks

7. Når stuingen er ferdig tar du den av den varme platen og hell i matfløten og den ferdige pastaen. Rør alt godt sammen, så er det klart til servering

Pastarett med laks

Fortell meg hvordan din ble, og om den falt i smak.
Ha en strålende helg!

Kommenter her!

