Vennskapsarmbånd med diamanter

Vennskapsarmbånd med diamanter

I sommer lagde jeg utrolig mange vennskapsarmbånd i flere varianter. Dette mønsteret er det jeg syns var det vanskeligste, så i tillegg til diamantmønsteret ble jeg flink til å løsne opp knuter som var knytt feil. Hvis du ikke er vandt med å knyte disse armbåndtypene ville jeg startet med de vanlige vennskapsarmbåndene først. Vennskapsarmbånd med diamanterJeg bytter nå raskt mellom det vanlige mønsteret, hjerter og diamanter, lag flere selv så du kan mikse de litt sammen.

For å lage disse har jeg brukt

  • Tråd i fire forskjellige farger
  • Saks
  • Linjal

1. Begynn med å klippe alle trådene i lengder på 120 cm hver.

2. Lag en løkke med alle trådene rundt fingeren din for å knyte dem sammen.

3. Fest løkken til en stødig overlate med f.eks. teip. Del opp fargene slik du har like mange tråder av fargene på både høyre og venstre side. Hvis du og legger dem i riktig rekkefølge fra starten av blir de neste stegene lettere.

4. Nå vil jeg gi nummer på fargene, jeg vil bruke nummer videre i oppskriften. Sort er 1, sjøblå er  2, rosa er 3 og beig er 4.

Vennskapsarmbånd med diamanter   Vennskapsarmbånd med diamanter

5. Begynn med begge 4erne.

6. Bakoverknute; Ta tråd 4 som ligger på høyre side, lag en P over farge 4 på venstre side, løkk den under og tilbake gjennom åpningen. Dra tråden opp og mot venstre for å stramme, knyt to ganger over hver tråd.

7. Fortsett å knyte bakoverknuter over alle trådene mot venstre til tråd 4 (høyre) ligger ytterst til venstre.

Vennskapsarmbånd med diamanter   Vennskapsarmbånd med diamanter

8. Foroverknute; Ta tråd 4 som enda ligger i midten, lag et 4-tall over tråd 3 som ligger til høyre, løkk den under og tilbake gjennom åpningen. Dra den opp mot høyre for å stramme, knyt to ganger over samme tråd.

9. Fortsett å knyte foroverknuterover alle trådene mot høyre til tråd 4 ligger ytterst til høyre.

Vennskapsarmbånd med diamanter   Vennskapsarmbånd med diamanter

10. Du har nå laget en opp ned V.

11. Lag opp ned V rader med de resterende fargene, slik at tråd 4 igjen er i midten.

Vennskapsarmbånd med diamanter

12. Med høyre tråd 4, lag en bakoverknute over venstre tråd 4.

Vennskapsarmbånd med diamanter

13. Med tråd 4 til venstre, knyt en foroverknute over tråd 3 til venstre.

14. Med tråd 4 til høyre, knyt en bakoverknute over tråd 3 til høyre.

15. Med høyre tråd 4, lag en bakoverknute over venstre tråd 4 en gang til.

Vennskapsarmbånd med diamanter

16. Ta tråd 1 til venstre og knyt foroverknuter over alle trådene til tråd 1 er i midten.

17. Ta tråd 1 til høyre og knyt bakoverknuter over alle trådene til tråd 1 er i midten. Knyt en bakoverknute over tråd 1 fra venstre side for å feste delene.

18. Dette er en V rad.

19. Gjenta med trådene 2.

Vennskapsarmbånd med diamanter

20. Ta tråd 3 til venstre, knyt foroverknuter over trådene 4 og 1.

21. Tå tråd 3 til høyre, knyt bakoverknuter over trådene 4 og 1.

Vennskapsarmbånd med diamanter

21. Knyt en bakoverknute med tråd 4 til venstre over tråd 1.

22. Knyt en foroverknute med tråd 4 til høyre over tråd 1.

Vennskapsarmbånd med diamanter

23. Med tråd 3 til venstre knyter du bakoverknuter over trådene 1 og 4 slik at tråd 3 er ytterst igjen.

24. Med tråd 3 til høyre knyter du foroverknuter over trådene 1 og 4 slik at tråd 3 er ytterst igjen.

Vennskapsarmbånd med diamanter

25. Lag to opp ned V rader.

Vennskapsarmbånd med diamanter

Vennskapsarmbånd med diamanter26. Du kan nå velge om du vil starte fra steg 5 igjen eller om du vil starte fra steg 12.

27. Når du har den lengden du vil avslutter du på den måten du vil. Jeg har lagd en enkel flette på hver av halvdele, disse kan knytes sammen gjennom løkken du lagde i steg 2.

Jeg har fulgt denne oppskriften da jeg lærte meg å knyte disse armbåndene, anbefales om du vil ha flere bilder. Jeg beklager alle fargene som ble brukt i denne oppskriften, men jeg tenkte det kanskje var lettere å følge når jeg brukte farger. Skulle det være noe du lurer på, er det bare å spørre!

Kommenter her!

