Havrekjeks med bringebær

Det er ikke ofte jeg lager kjeks med mye mel, korn eller havre fordi jeg ofte syns de blir alt for tørre og kjedelige. Da jeg kom over en oppskrift med havrekjeks som ikke skulle bli tørre, tenkte jeg at det var verdt et forsøk. Til min overraskelse ble de ikke tørre, selv ikke etter flere dager i en matboks på kjøkkenbenken. Trikset for å få disse kjeksene gode og saftige er å være nøye med oppmålingen av ingrediensene, derfor oppgir jeg alt her i gram så er det lettere å måle korrekt.

De passer perfekt som en liten formiddags snacks når energien begynner å forsvinne litt bort, og jeg tror disse kjeksene ofte blir å finne i matboksen min fremover. På toppen av det hele er de også sunne! Selve lagingen tok ikke lang tid, men deigen bør stå en stund i kjøleskapet før du deler den i biter og steker de.

HavrekjeksTil 14 biter trenger du

  • 100 g havregryn
  • 90 g hvetemel
  • 1 1/2 ts bakepulver
  • 1/2 ts kanel
  • 1/8 ts salt
  • 28 g kokosolje eller usaltet smør
  • 1 romtemperert egg
  • 1 ts vanilje ekstrakt
  • 1,2 dl honning
  • 53 g bringebær

1. Bland sammen havregryn, mel, bakepulver, kanel og salt i en bolle.

2. Kutt opp bringebærene til små biter.

Havrekjeks   Havrekjeks

3. Smelt kokosoljen eller smør, for så å blande det sammen med egget og vaniljen i en bolle.

4. Når dette er godt blandet begynner du å røre inn honningen. Pass på at honningen er godt innblandet før du går videre.

Havrekjeks

5. Nå skal du blande inn melblandingen.

6. Før du til slutt vender inn bringebærbitene.

Havrekjeks   Havrekjeks

7. Deigen er nå ferdig og skal kjøles ned i kjøleskapet. Dette gjør at den blir fastere og du slipper en stor klump med kjeks når du tar de ut av ovnen. Kjøl den i minst 30 min, og om du kjøler den lengre så pakk inn hele deigen i plastfolie.

8. Etter at deigen er blitt litt fastere kan du sette ovnen på 170°C, og fordele deigen i 14 biter utover en/to stekebrett.

Havrekjeks

9. Stek kjeksene i 13-15min. Når de er ferdige lar du de kjøle på stekebrettet i ca 15 før du kan flytte de bort.

Spis de med en gang, spis noen og gjem bort resten eller gjem bort alle med en gang. Uansett hva du gjør bør de du gjemmer bort oppbevares i en tett boks. Jeg håper de faller i smak, og kanskje de får bli med i matboksen din også. God helg!

Havrekjeks

One thought on “Havrekjeks med bringebær

Kommenter her!

