Sjokolade og Marshmallowskjeks

Da jeg bodde hos Julie i sommer lagde jeg disse kjeksene til alle i kollektivet som en takk for at jeg fikk sove på sofaen der i to uker. Kjeksene var overraskende nok ikke for søte, og hadde perfekt smak av sjokolade. Det var ikke lett å bare ta en av disse, og det var vanskelig å holde seg borte fra posen jeg la i kjøleskapet. Heldigvis er disse kjeksene noen som er gode etter at de er fryst også, så de du ikke tenker å spise med en gang kan fint legges i fryseren og tas opp etterpå.

Denne oppskriften gir nesten 50 kjeks, så jeg vil anbefale å lage disse når du venter masse besøk, eller har ekstra plass i fryseren. Disse kjeksene kommer jeg nok fort til å bli glad i!

Til 45 kjeks trenger duSjokolade og Marshmallowskjeks

  • 15 marshmallows
  • 1,66 dl kakaopulver
  • 5 dl mel
  • 1 ts salt
  • 1 ts bakepulver
  • 2,5 dl sukker (+ 1,25 dl sukker til å rulle kjeksene i)
  • 225 g Flott (Har du crisco tilgjengelig så bruk det)
  • 1,25 dl brunt sukker
  • 2 egg
  • 1 ts vaniljeessens

1. Klipp alle marshmallowsene i tre biter. Legg alle bitene i fryseren mens du lager deigen.

Sjokolade og Marshmallowskjeks

2. Sikt mel, kakaopulver, salt og bakepulver sammen i en bolle.

3. I en annen bolle blander du sukker, brunt sukker og flott til en kremet masse.

Sjokolade og Marshmallowskjeks   Sjokolade og Marshmallowskjeks

4. Bland inn eggene og vanilje i sukkerblandingen. Det er viktig at du blander eggene godt inn i sukkerblandingen.

Sjokolade og Marshmallowskjeks

5. Til slutt så blander du inn de tørre ingrediensene.

Sjokolade og Marshmallowskjeks

6. Sett deigen i kjøleskapet for 15 minutter. Den blir da mye lettere å jobbe med etterpå.

7. Brett litt deig rundt en bit marshmallow slik at det blir en liten ball.

8. Rull den så i litt sukker

9. De vokser ikke så mye i ovnen, så du får plass til en del på ett bakebrett. Jeg fikk på 30 stk på et brett uten at de gikk inn i hverandre.

Sjokolade og Marshmallowskjeks

10. Stek de på 200°C i 4,5 til 5 minutter. Pass godt på dem, det er bedre om de steker litt for lite enn litt for lenge. La de kjøle seg litt ned før du serverer de.

Jeg håper de smaker, og god helg!

Sjokolade og Marshmallowskjeks

Oppskriften har jeg hentet fra NoBIGGIE.

Kommenter her!

