Oreo iskake

I midten av september hadde Hans fødselsdag, og jeg lagde en kake til anledningen. Jeg har lenge hatt denne oppskriften, men ha ikke hatt en anledning til å lage den enda. Den er litt for mektig til å bare lage den som kveldsnacks, og da passet det perfekt med en bursdag her i varmen. Dette er en stor kake, og jeg liker ikke å ha mye kake igjen fordi da går jeg å småspiser så mye i dagene etter. Derfor inviterte vi til bursdag/kakefest.

Bunnen på kaken ble veldig frossen, og var vanskelig å få ut av formen jeg brukte. Jeg ser for meg at det er lettere om du bruker en kakeform der du kan fjerne veggen. På tross av dette ble kaken en stor suksess, og jeg har allerede fått ønsker om jeg kan lage den igjen en annen gang. Slikt bli en glad av!

Oreo iskakeFor å lage denne selv, så trenger du

  • 3 pakker oreokjeks
  • 80 g smør
  • 3 eggeplommer
  • 2 dl sukker
  • frø av vaniljestang
  • 3 dl kremfløte
  • 1 pakke sjokolademoussé

1. Knus 2 pakker oreokjeks, smelt smøret og blad sammen. Ha hele blandingen i formen du vil bruke og sett formen til kjøling i fryseren.

Oreo iskake

2. Pisk sammen eggeplommene og sukker. Når de er godt pisket, blander du inn vaniljefrøene.

3. Pisk opp fløten til krem og bland inn med eggedosisen.

Oreo iskake   Oreo iskake

4. Knus halvparten av den gjenværende oreopakken og bland inn i kremblandingen.

5. Hell blandingen over kakebunnen og sett formen tilbake i fryseren. La isen stivne før du jobber videre, dette kan ta ett par timer.

Oreo iskake   Oreo iskake

6. Når isen har stivnet kan du lage sjokolademousseen. Knus de siste oreokjeksene og bland dem inn i mousseen, hell mousseen over kaken og sett den tilbake i fryseren

7. Kaken er klar til servering etter et par timer.

Oreo iskake

Jeg gleder meg allerede til neste kakefest!

Ha en god helg folkens ❤

Kommenter her!

