Weekend getaway

Rundt midnatt torsdags kveld klarte vi å bestemme oss for hva helgen skulle innebære. Et hotell ble kjapt bestilt og vekkerklokkene satt på litt for tidlig til å være ferie. Det kom ikke til å bli mye søvn, men det fikk nå bare være, sove kunne vi gjøre på toget.

Det var bare så vidt det var mulig å stå opp på fredags morning, knappen for å avbestille hotellet fristet veldig. Men viljestyrken slo til, og vi kom oss til togstasjonen. Selvfølgelig var ikke kundesenteret åpent enda, så de franske maskinene måtte brukes. Jeg har brukt de opp til flere ganger før, og tenkte at så lenge jeg betalte med kort så måtte jo dette fungere. Jeg gikk på toget i god tro på at jeg hadde en billett til Aix en Provance. Ved billettkontrollen viste det seg selvfølgelig at dette var feil, men vi fikk fortsette med en advarsel, neste gang måtte vi ha rett billett.

Det første vi gjorde i Aix en Provance var å dra innom turistkontoret. Jeg har aldri vært på et turistkontor før, så vidt jeg kan huske, og ble veldig positiv til hvor mye hjelp vi fikk. Vi fikk også booket et nytt hotellrom som var mye nærmere sentrum, og knappen for å avbestille hotellet vi bestilte natten før ble tatt i bruk. Resten av fredagen ble brukt til mye byvandring, kirker og kunst.

Vi fikk ikke med oss de tragiske hendelsene før vi var tilbake på hotellet for å legge oss, og jeg hadde vanskeligheter med å sove etterpå.

På lørdag ville vi komme oss litt ut fra byen og bestemte oss for å ta bussen litt utover til det vi trodde var en liten fjellandsby. Det viste seg å være en piknikplass med flotte turmuligheter. Siden vi ikke viste dette på forhånd så hadde vi ikke med oss mat, og energien var for liten til å bevege oss langt innover på stien. Men vi fikk se nok til at vi viste vi burde tatt med mat for å kunne gå lengre.

Aix en provance

Planen for søndag var egentlig å dra inn til Marseille en tur, men en sen morgning ødela litt for den planen. Vi fant oss en søt, liten kafé for å spise frokost, her hadde vi det lokale markedet rett ved siden av og piano musikk fra gatemusikanter. Det ga oss nesten følelsen av å være i en film.

Aix en provance

Før vi dro inn til togstasjonen for å dra hjem gikk vi inn i en liten makron butikk. Hun som jobbet der var glad i å prate, og fortalte oss om alt fra makronene i butikken til hvordan hun opplevde terroren i Paris. Vi ble stående å prate en liten stund og gikk ut med tomme lommebøker.

Vi var noe slitne på toget hjem, men det var verdt det. Jeg hadde en kjempefin helg!

One thought on “Weekend getaway

  1. Hei Heidi
    Det høres ut som ei super helg! Jeg har også vært i Aix en Provance på en av sykkelturene mine. Det er en veldig koselig by.
    Hilsen offshoretante

Kommenter her!

