Tiramisu

For en liten stund tilbake tilbydde jeg meg å lage en bursdags kake til en venn av meg, siden det var en bursdags kake lot jeg han selvfølgelig få velge hvilken han ville ha. Dette resulterte i at jeg skulle lage en tiramisu til italienere, og det var litt skummelt.

Men, det gikk kjempe fint. Ja, kaken ble en suppe, men den smakte som den skulle og jeg fikk høre at de aller fleste lagde en suppe første gangen de lager den. De ga meg klar beskjed om at den ville bli bedre med øvelse, og de kunne komme tilbake for å smake fremgangen min. TiramisuJeg har enda ikke prøvd meg på den igjen, men dette er en kake jeg gjerne vil få til så det er nok ikke lenge til jeg prøver meg igjen.

For å lage den selv trenger du

  • 5 dl sterk kaffe
  • 1,25 dl marsala (denne kan byttes ut med appelsinjuice for en alkoholfri kake)
  • 3 egg
  • 0,83 dl sukker
  • 250 g mascarpone
  • 3 dl krem fløte
  • 1 stor pakke med ‘laidyfingers’ (lette, søte sukkerbrød)
  • Kakao pulver

1) Hell kaffe og marsala (appelsinjuice) i et grunt fat og sett til side.

2) Bland eggeplommene og sukker i en stor bolle med en miksmaster til blandingen blir tykk og hvit.

3) Bland inn pisket krem og mascarpone, og bland forsiktig til alt er godt innblandet.

4) Pisk eggehviten i en bolle med miksmasteren til du får lette topper. Med en metall skje blander du eggehviten forsiktig inn i mascarpone blandingen.

Tiramisu

5) Dypp ‘laidyfingers’ i kaffe blandingen, nok til å dekke en firkantet, 19cm, form. Dekk kjeksene med 1/3 av mascarpone blandingen. Gjenta med to til lag, avslutt med krem.

6) Dekk kaken med plast folie og sett i kjøleskapet i minst 2 timer.

Tiramisu

7) Ha over et lag med kakaopulver før du serverer kaken.

Jeg har hentet oppskriften fra Taste.

Kommenter her!

