Krydderkake

Det begynner raskt å nærme seg jul nå. Jeg kunne ikke vært mer glad for det, jeg elsker julestemningen, pynten og alle lysene. Jeg har ikke helt den samme julefølelsen her som jeg har hjemme, det er liksom noe som er litt feil når en litt tykk genser er alt jeg trenger når jeg er ute midt på dagen. Jeg tenkte derfor at noen kaker kunne hjelpe på. En kake vi alltid har hjemme er krydderkake, og da jeg fikk den lukten i hus fikk jeg med en gang litt ekstra julefølelse.

Det er litt vanskelig å skaffe alle tingene jeg er vandt med hjemme her nede, og det hjalp ikke at jeg aldri har laget krydderkaken selv før.
Men, om jeg får si det selv så ble den nesten like god som mamma og farmor sin.Krydderkake

For å lage selv trenger du

  • 200 gr margarin
  • 200 gr sukker
  • 3 egg
  • 3dl melk
  • 1 ts nellik
  • 2 ts kanel
  • 1 ts natron
  • 500 gr mel
  • 125 gr rosiner (Valgfritt)
  • 125 gr sukat (Valgfritt)

1. Bland sukker og margarin godt sammen til en kremet masse

2. Bland deretter inn ett egg om gangen

3. Bland sammen det tørre for seg selv, og ha blandingen litt etter litt i smørblandingen.

4. Til slutt blandes melken inn, og eventuelt rosiner og sukat. Jeg hadde i rosiner, men ikke sukat.

Krydderkake

5. Hell over i 2 brødformer for å steke på 170°C i 1 time.

Ha en fin helg og 3.advent!

Krydderkake

Kommenter her!

