Hva om…? Ti stille!

Nyttårs forsetter er noe jeg ikke har hatt på en stund. For meg er det ingen grunn til å vente til nyåret om det er noe jeg vil endre med meg selv, hvis jeg virkelig vil endre noe så er det bare å begynne. Hvis ikke blir det som å vente til mandag, og så til mandagen etter og så videre.

Likevel finner jeg meg i situasjonen nå at jeg vil ha et nyttårs forsett, jeg vil bli mindre prøve å bli litt mindre snill og litt mindre givende.

Det er en rar ting å si at jeg vil ha mindre av, de fleste vil bli snillere og mer omsorgsfulle. Jeg vil ikke fjerne de egenskapene med meg selv, jeg vil bare ha litt mindre av dem, nok til at jeg også får til å ta vare på meg selv.

Jeg har alltid hatt problemer med selvfølelsen min og har aldri helt klart å forstå at mine meninger skulle bety like mye som andre sine meninger. For meg har det alltid vært utrolig viktig at alle skulle like meg, fordi tanken på å måtte være alene får meg til å stoppe opp. Hva om ingen liker meg, hva om jeg ikke kan være med på det, hva om de har det mer gøy uten meg? – surrer rundt i hodet mitt konstant. På grunn av dette har jeg satt alle andre foran meg selv og mine behov. Og jeg skal si deg det, det er utrolig trøttende. Jeg er sliten, tanker og spørsmål slutter ikke å surre og jeg er i en ond sirkel jeg ikke kommer ut av.

Det verste av det hele er at all denne innsatsen gir så lite tilbake. Jeg ender opp med å sitte alene, jeg blir glemt når andre finner på noe og jeg føler meg så alene. Når dette skjer ender tankene mine opp med å vandre igjen, og jeg skylder på meg selv. Hva om jeg bare hadde vært litt snillere, hva om jeg bare hadde tidd stille, hva om, hva om?! Jeg er så sliten av disse tankene!

Den siste tiden har dette gått mer og mer opp for meg, og jeg mistet litt av meg selv. Derfor skal jeg i år by meg mer om hva jeg mener, for det er en av de få meningene som burde ha noen betydning for meg. Jeg skal begynne å ta mer vare på meg selv, for om jeg ikke gjør det kan jeg ikke klare å ta vare på andre lengre. Jeg skal si mer nei, uten å få dårlig samvittighet for det. Jeg skal bli mer glad i meg selv.

Dette er ikke en tekst til noen andre enn meg selv for å minne meg selv på at jeg må ta min egen oksygenmaske på før jeg kan hjelpe andre. Og, jeg har ikke glemt dere som er der for meg, jeg skal bli flinkere å spør dere om hjelp når jeg trenger det (dere vet selv hvem dere er).

I år skal «hva om» stilne.

Mitt nyttårs forsett i år er rett og slett å bli mer egoistisk!

2015-11-07 17.00.52.jpg

Dette innlegget har hentet inspirasjon fra The mind unleashed.

Kommenter her!

