Eksamensstress

Februar begynte med eksamensperiode, og jeg er nå kommet halvveis. Men disse tre dagene har vært harde. Etter å ha lest i ett sett, hatt lange timer og dager på skolen hver dag i snart en måned skulle jeg vise hva jeg hadde lært meg. Den første jeg hadde fikk jeg bare ikke til, og følelsen av at all lesingen i januar bare var forgjeves skylte over meg. Jeg kjente meg hjelpeløs, ingen måte å bremse ned tiden før den neste eksamenen morgningen etter. Det eneste jeg følte jeg kunne gjøre var å lese mer på den neste, og jeg ble sittende til siste bussen fra skolen gikk og så litt til. Panikken kom krypende mens jeg leste og ikke jeg fikk ikke med meg noe. Igjen følte jeg at alt jeg hadde gjort var bortkastet. Jeg fikk lagt fra meg bøkene mine til slutt og lagt meg til å sove, med en vond følelse om at dette er semesteret jeg ikke klarer noen ting.

eksamensark
Panikken gjenspeiler seg i arket jeg fikk lov til å ta med meg på eksamen

Heldigvis gikk det bedre dagen etter og den ekle følelsen jeg hadde ga sakte slipp. Eksamen gikk også bedre. Jeg følte meg ikke så hjelpeløs lengre, jeg kunne se at de timene jeg hadde lagt ned ga utbytte, som de som regel heldigvis gjør.

I dag gikk enda bedre, jeg føler meg litt som meg selv igjen i dag. I dag har jeg hatt følelsen av at ting kommer til å gå bra denne gangen også, det går jo alltid bra til slutt.

I dag har jeg til og med tatt meg litt tid til å slappe av. Det var noe jeg sårt trengte. Etter eksamenen min i ettermiddag, dro jeg hjem for å gå å sitte litt på stranden. Bare for å se på mennesker, se på at solen gikk ned og få litt frisk luft. Nå er jeg klar for en siste uke før jeg endelig kan si meg ferdig med dette semesteret! Det er snart ferie, mamma kommer snart og jeg skal opp til Norge en liten tur. Hvorfor grue seg til eksamen når jeg har så mye annet å glede meg til? Av og til trengs en liten oppvekker for å skjønne at jeg må ta vare på meg selv først og fremst 🙂

Kommenter her!

