Sitron og blåbær muffins

Muffins er som små mini kaker, og jeg er utrolig glad i å lage dem. I sommer var første gang jeg lagde dem, og jeg har ikke laget dem så ofte siden. Noe som er litt synd for de er utrolig gode, og blåbærene gjør dem hakke sunnere enn bare sitron muffins. Denne gangen lagde jeg dem for en piknik jeg skulle på, men den ble avlyst, så jeg satt igjen med en del muffins til overs! Siden jeg skulle på skolen dagen etter gjorde det ikke så mye siden jeg bare tok dem med dit i stede, ellers hadde det gått fint å fryst dem ned. Det tror jeg kanskje jeg skal gjøre neste gang, så har jeg noe søtt i bakhånd om jeg har behov for det en dag 🙂

For 14-16 muffins trenger duSitron og blåbær muffins 1

  • 3,75 dl mel
  • 1/2 ts salt
  • 1,5 ts bakepulver
  • 2,5 dl sukker
  • 110 g smør
  • 2 egg
  • 1,5 ts vanilje essens
  • sitronskall av 3 sitroner
  • 0,65 dl fløte
  • 0,65 dl hel melk
  • 2,5 dl ferske blåbær + 1 ss mel

1. Varm ovnen din til 180 grader

2. Bland sammen mel, salt, bakepulver og sukker i en stor bolle.

Sitron og blåbær muffins 2

3. I en annen bolle krem sammen smør, egg, vanilje, sitronskall, fløte og melk.

4. Bland det tørre med det våte, til alt er godt blandet sammen.

Sitron og blåbær muffins 3

5. I en liten skål ruller du blåbærene forsiktig i litt mel, rør de forsiktig inn i muffin røren.

6. Ha røren over i muffinformer, formene skal fylles til de er ca. 2/3 fulle.

Sitron og blåbær muffins 6

7. Stek muffinsene i 19-22 minutter, de er ferdige når du kan stikke en tannpirker (uten smak) i dem og den kommer ut ren.

Sitron og blåbær muffins 7

Hvis du skal ha på glasur eller smør krem må du huske å la de bli kalde før du fortsetter. Sitron smørkrem passer utmerket til disse muffinsene! Hvis du ikke skal spise dem med en gang kan du enten oppbevare dem i en tett boks i kjøleskapet for noen dager, eller fryse de ned. Håper de smaker!

Oppskriften er hentet fra le Creme de la Crumb.

God helg ❤

Kommenter her!

