Sitron smørkrem

En muffin er ikke helt ferdig uten topping, enten det er melis, smørkrem eller bare litt pynt. Det beste er at topping som regel går fort å lage. Med mindre jeg skal servere alle muffinsene mine på en gang pleier jeg bare å lage litt og litt av smørkremen om gangen. Jeg har ingen store nok bokser som lar muffinsene stå oppreist og på en flate, da er det lettere å oppbevare dem uten topping og heller lage den rett før de skal spises.

Sitron smørkrem 1For å lage smørekrem til ca.25 muffins trenger du

  • 225 g romtemperert smør
  • 2 ss sitron juice
  • Skall av en sitron
  • 2 ts vanilje essens
  • 7,5 – 10 dl melis
  • 2 ss fløte
  • Valgfritt: Gul konditor farge

1. Begynn med å lage krem ut av smøret, bruk en miksmaster i ca. 5 min.

Sitron smørkrem 2

2. Tilsett sitron juicen, sitron skallet og vanilje, og bland i 1-2 minutter til.

Sitron smørkrem 3

3. Skru ned farten og ha i melisen, 2,5 dl om gangen.

4. Hvis kremen blir for tykk kan du ha i litt fløte, ha i en ss om gangen til den rette konsistensen er nådd. Ha til slutt i konditor farge hvis du vil bruke det.

Sitron smørkrem 4

Når muffinsene dine er kalde kan du ta på smørkremen. Spis de med en gang, eller spar de i en tett beholder til når de skal spises.Sitron og blåbær muffins med smørkrem

Håper de smaker!

Oppskriften har jeg lånt fra le Creme de la Crumb.

One thought on “Sitron smørkrem

Kommenter her!

