Hemmelige sjokoladekjeks

Jeg har alltid vært glad i å lage kjeks. De kan lett fryses ned, deles med andre og tas med på skolen. Forrige gang jeg lagde disse kjeksene lagde jeg de som en takk for at en venn av meg hentet meg i Nice da jeg ble strandet det. Den gangen lagde jeg oppskriften i sin helhet uten å lese hvor mange kjeks jeg skulle ende opp med, og da fikk jeg mange! Vi spiste kjeks her i leiligheten i en uke etterpå. Derfor er denne oppskriften halvert, allikevel gir deg utrolig mange kjeks, så det er ingen grunn til bekymring.

Å lage deigen går utrolig fort, og stekingen tar bare 10 min. Men, deigen skal stå i kjøleskapet i 2 timer for å la deigen sette seg først. Derfor lagde jeg de en søndag da jeg skulle vaske leiligheten, så hadde jeg noe å gjøre enn bare å vente på at deigen skulle bli kald.

God baking!

For å lage ca 25 kjeks trenger duHemmelige sjokolade kjeks 1

  • 140g romtemperert smør
  • 2,5 dl sukker
  • 1 egg
  • 1/2 ss vanilje essens
  • 0,88 dl kakaopulver
  • 2,5 dl mel
  • 1/2 ts bakepulver
  • 1/4 ts salt

1. I en bolle, bland smør og sukker sammen til en kremet masse.

2. Tilsett egg og vanilje essens til smør blandingen, og bland alt sammen.

3. I en annen bolle blander du sammen kakaopulver, mel, bakepulver og salt.

4. Bland sammen de tørre ingrediensene med smørblandingen, litt og litt om gangen.

5. Når alt er blandet sammen ruller du deigen til en pølse inn i bakepapir. Hvis du dobler oppskriften, så lager du to pølser. Sett pølsen i kjøleskapet i ca 2 timer.

Hemmelige sjokolade kjeks 6

6. Forvarm ovnen din til 180 grader.

7. Når deigen er kald, skjærer du pølsen opp i passe tykke mynter. Plasser myntene på en bakeplate og stek i 10 minutter.

8. La de kjøle seg ned på bakeplaten før du flytter de over på en rist.

Oppskriften er hentet fra FoodNetwork.

God helg! ❤

Hemmelige sjokolade kjeks 9

Kommenter her!

