Peppermynte knapper

Siden det snart er jul er det vel ingenting bedre enn å starte opp FoodFriday med en juleoppskrift? Da jeg bodde hjemme pleide vi alltid å ha peppermynte stenger som en av sortene av julekaker. Jeg lagde dem sammen med farmor, jeg gledet meg alltid litt til det. Etter at jeg flyttet har jeg ikke laget så mange  peppermynte stenger, for jeg kommer alltid sent hjem til jul. Da er det ikke mye tid igjen til å bake.

Nå har jeg kommet over en del nye oppskrifter med peppermynte, som minner mye om stenge jeg lagde før. Jeg tror fremdeles ikke at noe vil erstatte peppermynte stengene, men det er gøy å prøve litt nye ting. Ikke nok med at de er super gode, de er raske å lage også. Alt du behøver å gjøre er å lage deigen, la den stå i kjøleskapet litt og så dyppe de i sjokolade.

Peppermynte knapper 1Det er den letteste sorten du kommer til å lage til jul!

For rundt 18-20 biter trenger du
  • 2,81 dl melis
  • 1 ss smør, romtemperert
  • 1 ts peppermynte dråper
  • 1 ss fløte
  • 170 gr sjokolade

1. Begynn med å blande sammen melis, smør, peppermynte og fløte. Bland til du har en samlet masse. Dette kan ta litt blanding, men ha tålmodighet! Blandingen skal ikke være klissete når den er ferdig, er den det må du ha litt mer melis, ha kun i noen spise skjeer om gangen.

Peppermynte knapper 6

2. Ha blandingen over på plast folie, og form den til et langt rør. Pakk den deretter inn og legg i kjøleskapet for ca 45 minutter.

3. Ta røret ut av kjøleskapet og del opp i 18-20 biter.

4. Smelt sjokoladen og dypp en og en bit i den smeltede sjokoladen.

Peppermynte knapper 3

5. La dem størkne i romtemperatur, og legg over i en beholder så snart de er klare.

Peppermynte knapper 2

Lykke til og ha en fin helg!
Oppskriften har jeg hentet fra Oh! Nuts.

En kommentar om “Peppermynte knapper

Kommenter her!

