Vennskapsarmbånd med striper

Når jeg skal slappe av og ikke tenke på noe sitter jeg ofte å fletter armbånd. Jeg har allerede lagt ut flere av oppskriftene på forskjellige mønstre, så det er bare å gå tilbake til de for litt variasjon.Vennskapsarmbånd med striper 1 Har du enda ikke laget noen av de anbefaler jeg deg å starte på de «letteste» vennskapsarmbåndene. Når du først begynner er det lett å bli hekta på dem!

For å lage selv trenger du

  • Tråder i tre forskjellige farger. Du trenger 4 tråder av den første fargen, to av de to andre fargene

1. Begynn med å klippe trådene i lengder på 80 cm hver.

2. Knut en knute ca. 7-8 cm inn på trådene, dette utgjør den ene enden.

3. Fest løkken til en stødig overlate med f.eks. teip. Samle fargene slik at du har tre remser i forskjellige farger. Hvis du og legger dem i riktig rekkefølge fra starten av blir de neste stegene lettere.

Vennskapsarmbånd med striper 2

4. Begynn med den første fargen, og den første tråden. Med denne skal du lage en foroverknute, det gjør du med å lage et 4-tall over den neste tråden, løkk den under og tilbake gjennom åpningen.

5. Dra den opp mot høyre for å stramme. Knyt den to ganger over samme tråd!

6. Gjør dette over alle tre trådene i samme farge.

7. Begynn så på midterste fargen, og den første tråden for denne fargen. Med denne skal du lage en bakoverknute og så en foroverknute over den siste tråden i fargen før. En bakoverknute gjørs med å lage en P over tråden, løkk den under og tilbake gjennom åpningen.

8. Fortsett med foroverknuter på de to neste trådene i fagren. Knyt den to ganger over samme tråd!

9. Gjenta steg 7 og 8 for den siste fargen.

Vennskapsarmbånd med striper 3

10. Gjenta steg 4 – 9 til du får den lengden på armbåndet som du vil ha.

Vennskapsarmbånd med striper 4

11. Når du har lengden du vil avslutter du med endene. På disse armbåndene lagde jeg en flette i hver av endene, slik at jeg kan knyte de sammen rundt håndleddet mitt.

Vennskapsarmbånd med striper 5

Disse er mye lettere å lage enn det høres ut som! Skulle noe være uklart, eller dumt formulert, gi meg en lyd 🙂 Ha en fin advents uke!

Jeg har hentet oppskriften fra Love this pic.

Kommenter her!

