Snø og lussekatter

Etter flere dager med regn og grått vær våknet jeg opp til en snøfull søndag. Jeg er ikke så alt for glad i snø, men det er bedre enn regn. Spesielt når det føles ut som regnet aldri ville stanse. Snø gir og en mer julestemning over byen. Jeg begynner å glede meg til jeg skal reise hjem, selv om det enda er litt til.

I dag hadde jeg min første skriftlige eksamen for denne eksamensperioden, og jeg har nå gjennomført halvparten av eksamenene mine før jul. Slutten kan ikke komme fort nok nå. Jeg er nokså lei denne eksamensperioden nå og vil gjerne bare komme igang med julekosen. Jeg krysser bare fingrene for at jeg får unnagjort alle gavene før den 24.!

I dag er st. Lucia dagen, så jeg tenkte det ar en fin unnskyldning til å ta en pause og bake noen boller. Så jeg i alle fall kan ha litt julefølelse nå i desember, og få hvile hodet litt. Derfor blir det en ekstra oppskrift denne uken!

For å lage ca 30 boller trenger dulussekatter 1

  • 150 gr smør
  • 5 dl melk
  • 50 gr gjær
  • 1 gr safran eller 1/2 ts gurkemeie
  • 150 gr sukker
  • 1/2 ts salt
  • 2 ts kardemomme
  • ca 12 dl mel
  • 1 egg og rosiner til pynt

1. Smelt smøret og tilsett melk.

2. Når blandingen er blitt lunka, kan du helle den over gjæren.

3. Rør så inn sukker, kardemomme, safran/gurkemeie og mel til du får en passe fast deig. La den heve i ca 30min.

4. Når deigen har hevet kan du dele den i biter og trille dem til ca 30 pølser. Form lussekattene slik du vil ha dem. La dem heve i 15min til før de stekes.

lussekatter 4

5. Varm opp ovnen til 250 grader

6. Pensle lussekattene med pisket egg og punt med rosiner før de settes i oven. Stek dem midt i oven i 5-8 min.

7. Avkjøl dem litt på rist før de serveres.

lussekatter 5

Ha en fin lucia dag!
Oppskriften har jeg hentet fra Tine.

En kommentar om “Snø og lussekatter

Kommenter her!

