Jule knapper

Som jeg fortalte i det andre peppermynte innlegget mitt, så hadde vi alltid peppermynte stenger hjemme til jul. Jeg hadde alltid en boks stående hos pappa som jeg hadde laget med farmor. Hos pappa hadde vi ikke så ofte kaker sammen med kaffen, så julekaker vi hadde hjemme ble fort glemt hvis vi ikke hadde besøk. Noe jeg syns var utrolig dumt, for da kunne jeg jo ikke spise peppermynte stengene mine.

Dette resulterte i at jeg måtte komme opp med en plan for å snike de til meg. Jeg klarte å komme frem til at om jeg bare to en eller to om gangen, så ville det ikke merkes at de forsvant. Off, det er nesten litt flaut å tenke over nå, men hva gjør man ikke når man er «host» små.

Nå trenger jeg ikke snike til meg peppermynte snop lengre, SAMSUNG CSCså lenge jeg har noen liggende så kan jeg forsyne meg når jeg vil 🙂

For å lage ca 15-18 stk trenger du:

  • 1 ss smør
  • 1,5 ss lys sirup
  • 2,5 dl melis
  • 1/2 ts peppermynte dråper
  • Konditorfarger
  • 0,3 dl sukker

1. Bland sammen mel og sirup.

2. Bland inn 1 dl melis og peppermynte til alt er godt blandet, før du blander inn 1 dl til med melis.

3. Ha blandingen over på et skjærebrett, hvor resten av melisen ligger.

4. Kna inn all melisen til du har en blanding som ikke er klissete, er den det blander du inn 1 ss melis om gangen til den er glatt.

5. Del deigen opp i 3 biter. Ha rød konditorfarge i den ene, grønn i en annen og la den siste være hvit.

SAMSUNG CSC

6. Del de tre bitene i mindre baller, rull dem forsiktig i sukker før du presser dem ned med en gaffel.

SAMSUNG CSC

7. La dem stå på kjøkkenbenken en dag før du legger dem over i en boks.

SAMSUNG CSC

God helg, jeg håper det smaker! ❤
Oppskriften er hentet fra Mom On Timeout.

Kommenter her!

