1 år i Frankrike

Timene til siste eksamen trekker seg ut i det lengste laget, skolen tømmes sakte for studenter. Det skal bli så godt å få juleferie om noen dager nå! Ute er det skøyteis, og kulden sniker seg inn. Det er lett å tenke tilbake til i fjor da jeg kunne nyte adventstiden fordi eksamenstanker var skjøvet til nyåret.

Jeg har lenge tenkt jeg skulle skrive et oppsummeringinnlegg om hvordan jeg hadde det det året jeg var i Frankrike. For det meste hadde jeg det bra. Jeg er en veldig hjemmekjær person, så det å være borte fra Norge, venner og familie så lenge tok litt på. I den siste tiden ville jeg for det meste bare reise tilbake. Jeg hadde det veldig gøy, ikke missforstå meg, men jeg mistet aldri følelsen av å være på ferie, en veldig lang ferie.

Skolen jeg gikk på var liten i forhold til NTNU, så jeg ble kjent med de fleste som gikk der. Jeg fikk veldig mange venner som jeg ikke skulle vært uten! Flere av dem jeg savner nå som jeg er i Trondheim igjen.

Men allikevel hadde jeg en del hjemlengsel. Det å være hjemme til jul, og en liten til i februar hjalp ikke så mye til på det. Det var ikke bare til Norge jeg reiste, jeg fikk jo reist litt i Frankrike og. Det er mange opplevelser jeg ikke hadde fått med meg om jeg ikke hadde flyttet til Frankrike.

Jeg lærte meg aldri fransk, så jeg hadde litt vanskeligheter med å aldri forstå de rundt meg. Det gikk som regel helt fint, men det var utrolig deilig å komme tilbake til Norge å skjønne hva folk rundt deg sier. I små mengder går det helt fint å ikke forstå verden rundt seg, men jeg syns det var slitsomt for et helt år.

Skolen gikk helt fint, frem til eksamensperioden. Den vi hadde der knakk meg. Jeg syns det var vanskelig å omstille meg til den da den kom. Og motivasjonen sviktet litt, men, jeg kom meg jo gjennom stående.

Alt i alt var det et fint år! Etter det er jeg masse venner og minner rikere, jeg lot ikke hjemlengselen min og frustrasjonen jeg til tider hadde vinne. Men, om jeg skulle valgt utveksling på ny, tror jeg jeg hadde valgt et halvt år kun. For meg var det lenge å være borte i et år. Når det er sagt vil jeg ikke være foruten opplevelsen av å bo i Frankrike!

 

Kommenter her!

