Sitron- og blåbærkake

På mandag startet jeg opp igjen skolen, så jeg har nå jobbet med masteren min i en uke. Det er en litt rar tanke, men skolen begynner å gå mot slutten! På tirsdag startet vi opp igjen i gruppen, backup, som jeg jobber med her på Gløshaugen. Det er en gruppe mennesker som jobber med prosjekter innen linjeforeningen vår Abakus. For å markere det første møtet i det nye året lagde jeg en kake. Det var en god unnskyldning til å lage noe, spesielt siden jeg ikke kom til å sitte å spise alt selv. Den ble litt tørrere enn jeg hadde forventet, så det ble en del smuler på møterommet og møteplaner. Men, det så ikke ut som noen brydde seg særlig om det, for det ble en god kake.

For å lage 1 langpanne trenger duSitron- og blåbærkake 1

  • 200 g marsipan
  • 400 g romtemperert smør
  • 400 g sukker
  • 2 ts vaniljesukker
  • 2 sitroner
  • 10 egg
  • 300 g hvetemel
  • 100 g potetmel
  • 250 g blåbær
  • 4 ts bakepulver

1. Varm opp oven til 180 grader.

2. Riv marsipanen i små biter.

Sitron- og blåbærkake 2

3. Med en kjøkkenmaskin, visp sammen marsipan, smør, sukker og vanilje til blandingen blir jevn.

4. Bland så inn sitronskall og sitronsaft, før du blander inn to og to egg om gangen.

5. Sikt sammen hvetemel, potetmel og bakepulver, og rør det tørre inn i deigen.

Sitron- og blåbærkake 3

6. Rør inn blåbærene.

7. Hell røren over i en langpanne og stek kaken midt i oven for ca 45 minutter.

Sitron- og blåbærkake 4

Kaken gav en god og frisk smak, og jeg kunne føle sommeren nærme seg litt mer. Håper alle hadde en fin uke og får en fin helg ❤

Sitron- og blåbærkake 5

Oppskriften har jeg funnet på godt.

Kommenter her!

