Vennskapsarmbånd med bølger

Jeg går nå å håper på at våren skal komme, jeg venter på lysere dager og en sol som gir fra seg litt varme. Jeg er lei av snø, is og mørke mørke morninger. For å få våren til å komme litt fortere har jeg startet å flette litt igjen. Jeg har så mange forskjellige armbånd nå at jeg ikke er sikker på hvor jeg skal legge de nye jeg lager. Kanskje jeg skulle begynt å gi dem bort..

Dette mønsteret var litt avansert de første rundene, og det krevde litt for å komme igang. Dessverre tok jeg ikke så mange bilder, så jeg ville tatt en titt på siden jeg hentet oppskriften fra Fab Art DiY.

Hvis du ikke har knyttet armbånd før, eller det er en stund siden du gjorde det, vil jeg anbefale deg å begynne med Vennskapsarmbånd eller Vennskapsarmbånd med blader.

For å lage selv så trenger duVennskapsarmbånd med bølger 1

  • Tråder i fire forskjellige farger
  • Linjal
  • Saks

1. Begynn med å klippe alle trådene i lengder på 120 cm hver. For den fargen du vil ha som ramme behøves det tre tråder av lengde 120 cm.

2. Lag en løkke med alle trådene rundt fingeren din for å knyte dem sammen.

Vennskapsarmbånd med bølger 2

3. Fest løkken til en stødig overlate med f.eks. teip. Del opp fargene, 2 tråder til ramme først deretter farge 1, farge 2, farge 1 og så farge 2 igjen. Deretter tre rammetråder, 2 tråder av farge 3 og til slutt in tråd for ramme. Hvis du og legger dem i riktig rekkefølge fra starten av blir de neste stegene lettere.

Vennskapsarmbånd med bølger 3

4. Knyt tråd 1 over tråd 2, med en forover knute. Tråd 3 over tråd 4, med en forover knute, før du til slutt knytter tråd 5 over tråd 6.

5. Tråd 2 over tråd 3, med en forover knute, før du knytter tråd 4 over tråd 5.

6. Knyt tråd 3 over tråd 4, med en forover knute. Du har nå starten, og de neste rundene er mye lettere enn denne første. Se gjerne bildene fra siden jeg fant oppskriften på for en bildeforklaring.

7. Du har nå 3 farge deler, med rammetråder på utsiden av fargene. Begynn med den ytterste bolken til høyre. Tråd 9 skal knytes fire ganger med bakoverknuter ned mot midten. Fortsett med tråd 10, 11 og 12.

8. Nå skal du lage en bølge fra andre siden, begynn med tråd 4 og knyt en forover knute over fire tråder ned modt midten. Fortsett med tråd 3, 2, og 1. Du har nå fullført en runde.

Vennskapsarmbånd med bølger 4

9. Fortsett med stek 7 og 8 til du får den lengden du ønsker deg.

Vennskapsarmbånd med bølger 5

10. Når du har den lengden du vil avslutter du på den måten du vil. Jeg har lagd en enkel flette på hver av halvdele, disse kan knytes sammen gjennom løkken du lagde i steg 2.

Ha en fin uke og god fletting!

Oppskriften kommer fra Fab Art DiY.

Kommenter her!

