Land of Hidden Fires – Kirk Kjeldsen

Etter at jeg fikk Kindlen min ble jeg medlem på siden goodreads.com. Det er en side hvor du kan legge inn bøker du har lest, som du leser nå og bøker du ønsker å lese. Første gangen jeg hørte om siden ble jeg fortalt at det var som facebook, men siden handlet kun om bøker. Jeg blir mer og mer kjent med siden og kan si at det er en av de få sosiale mediene jeg deltar på med egne innlegg. På denne siden fant jeg etter vært ut at jeg kan delta i såkalte giveaways. Der er det forfattere og forlag som lodder ut bøker, og det eneste de spør om i retur et at du skriver en anmeldelse av boken på goodreads. Jeg har meldt meg på mange, men så langt bare vunnet en bok. Jeg vant boken «Land of Hidden Fires» skrevet av Kirk Kjeldsen.

Land of hidden firesHistorien skjer i 1943 i et Norge okkupert av tyskere. Hovedpersonen, Kari Dahlstrøm, ser et fly styrte i skogen like ved gården der hun og faren bor. Hun tror det kan være et amerikansk fly, og drar for å finne flyet. Piloten av flyet, Lance, overlevde krasjet og Kari tilbyr seg å hjelpe han til Sverige.

Dette er en type bok som jeg liker godt. Det er en fiktiv historie under faktiske hendelser. Likevel var ikke dette helt boken for meg nå. For noen år siden kunne jeg falt pladask for den, og derfor føler jeg at dette heller er en tenåringsbok. Boken handler om en 15 år gammel jente som gjennom boken vokser opp. For meg ble boken litt flat. Handlingen er så som så, og karakterene vokser lite (sett bort fra Kari og Erlend). Helt i slutten tar handlingen seg opp, og den blir ganske spennende. Men, forfatteren bruker liten tid, og hele «høydepunktet» føles litt forhastet.

Det forfatteren er flink på er å beskrive omgivelsene. Jeg følte meg tilstede med karakterene under både flukten og etterfølgelsen. Om dette er fordi jeg har vært i den norske skogen når den er fylt med snø vet jeg ikke. Jeg følte at Kari vokste som en karakter, selv med mangelen av dialog i boken. Det samme med faren hennes, Erling. De andre viktige personene i boken forandrer seg ikke så mye syns jeg. I en scene endres synet til leseren, men det er mer fordi Kari forandrer mening mer enn at karakteren i seg selv vokser. At boken har lite dialog tror jeg har virket i dens fordel, da mer hadde fort føltes som fyll.

Jeg syns gjerne at flukten kunne vært lengre, eller hatt hindringer som tok mer plass i boken. Boken har fire parallelle historier, og den siste som handler om an kar kalt Sverre gjerne kunne vært gitt til Karis historie. Dette fordi Sverre sin historie ikke bringer noe til boken av seg selv, og kunne godt vært skrevet inn i historien til tyskerne uten å miste noe av meningen sin.

Det gikk fort å lese boken, og den har koselig. Det er en perfekt lengde for en sommerdag på stranda.

Kommenter her!

