Lies We Tell Our Kids – Brett Wagner

Som den flittige studenten jeg er har jeg selvfølgelig brukt mangt en time på å prokastinere. Det nye prokastineringsprosjektet jeg har funnet meg er å lese bøker for så å anmelde dem. Siden netgalley.com lar deg be om bøker fra forskjellige forlag, og det forlagene ber om i retur er en anmeldelse. De vil helst gi bøker til «profesjonelle» lesere, som bokhandlere, bibliotekarer, lærere og media, men av og til så lar de også bloggere få lov til å anmelde bøker. Jeg meldte meg opp og fikk raskt lov til å begynne å lese bøker jeg spurte etter. I skrivende stund har jeg fått godkjent 9 bøker, så jeg har litt både å lese og skrive gjennom sommeren. Dette er den første boken jeg fikk gjennom netgalley.

Lies we tell our kidsLies we tell our kids er en illustrert bok av Brett Wagner. Boken forteller historier som foreldre forteller barna sine i håp om å få dem til å gjøre noe. For eksempel få dem til å spise, sove, unnskylde seg eller gjøre noe på en rett måte. Disse historiene er ikke akkurat sanne, men de er morsomme og til tider litt rare.

Selv syns jeg boken var morsom å lese. Men du må lese den med en klype salt, litt ironi og mye humor. En og to av disse «historiene» kan jeg så vidt huske at jeg er blitt fortalt selv, så det var morsomt å se dem inkludert i denne boken. Jeg hadde håpet å se flere «universelle» løgner for å kunne relatere litt mer til boken.

Jeg kan se for meg at flere av disse løgnene blir fortalt av barnevakten når hun vil at barna skal slutte å spørre spørsmål. Å tenke på det samtidig som jeg leste boken, gjorde den enda morsommere. Noen av løgnene var litt for sære, og de kunne gjerne tatt med litt mer av de snillere løgnene i stede. Men, jeg tipper disse sære løgnene er de som bidrar til at sjarmen til boken er så høy.

Kommenter her!

