Kanelmuffins

Etter å ha bakt en kake til utmatrikuleringen i forrige uke, lagde jeg i tillegg noen muffins. Jeg skulle egentlig laget en kake til, men hadde ikke flere kakeformer. Muffinsformer der i mot hadde jeg en god del av, så da ble det muffins i stede. De ble veldig gode, og hadde perfekt mengde med kanel. Det ble kanel i svingen i muffins form!

Da utmatrikuleringen var ferdig, var det mange muffins igjen. Jeg flyttet den samme helgen og fant ut at hvis jeg tok dem med hjem igjen så ble de bare kastet. Derfor gav jeg alle av de resterende muffinsene til en jeg kjente som fremdeles hadde en eksamen igjen. Han fikk med seg alle opp til leseplassen sin, og delte ut til de andre som leste til en av semesterets siste eksamen. Jeg håper de da kom bedre til nytte enn de ville gjort hjemme hos meg!

For å lage 30 små muffins trenger du:Kanelmuffins 1

  • 5 dl mel
  • 2,5 dl sukker
  • 4 ts bake pulver
  • 1 ss kanel
  • 1/2 ts salt
  • 2,5 dl melk
  • 1,25 dl olje
  • 2 egg
  • 2 ss sukker
  • 1 ts kanel

1. Varm opp ovnen til 190 grader.

2. Bland sammen mel, sukker, bakepulver, kanel og salt i en bolle.

3. I en annen bolle, bland melk, olje og egg.

4. I melblandingen, lag en brønn i midten hvor du sakte heller inn melkeblandingen.

5. Bland inn melken til alle ingrediensene er blandet sammen. Ikke bland for mye etter at du får en jevn blanding.

6. Ha røren over i muffinsformer, 1/2 formen fylles da de hever mye i ovnen.

7. Bland sammen 2 ss sukker og 1 ts kanel, og strø litt over hver muffin.

Kanelmuffins 6

8. Stek de midt i oven i 13-15 minutter.

Kanelmuffins 6

Jeg har endelig hatt en hel uke hvor jeg bare har slappet av. Helgene kommer nok aldri til å bli slik jeg har vært vandt med dem, så jeg skal sakte begynne å tilnærme meg en skoleløs helg. Ha en fin fredag!

Oppskriften har jeg funnet hos Taste and tell.

Kommenter her!

