Cages – Sylvia Torti

Den andre boken jeg fikk laste ned fra netgalley.com var boken Cages. I beskrivelsen stod det at boken handlet om forskning på fugler, så jeg trodde den skulle være litt mer faglig enn det den endre opp å være. Jeg er litt usikker på hvorfor jeg spurte om en kopi av den boken, men det var noe med den som trakk nysgjerrigheten min. Selv om jeg ikke er interessert i fugler, jeg liker dem ikke og er faktisk litt redd for med, er jeg veldig glad for at jeg leste denne boken.

cages_cover_page2_440

Boken er satt til et laboratorium, hvor to nevrologer konkurrerer om å bevise sin teori. Begge plages av minner fra fortiden, og begge eksperimenterer på levende fugler. En vil vise hvor minner kommer fra, den andre studerer menneskers språk mønster gjennom fuglenes sang. Tidlig i boken blir en ung kvinnelig assistent introdusert. Hun stiller flere spørsmål med metodene de bruker, har problemer med å eksperimentere på levende dyr og er med på å øke konkurransen mellom de to mannlige forskerne.

Jeg synes boken er full av rå følelser, og språket som ble brukt var nydelig.

Begynnelsen var litt kaotisk og vanskelig å følge med på. Men, om du henger med, lærer du deg strukturen av boken, samtidig som du blir kjent med skrivestilen til forfatteren. Det blir lettere å lese, og du kan føle de forskjellige følelsene til karakterene. Rett under overflaten av teksten ligger Davids rå sorg, Rebeccas kjærlige nysgjerrighet og Antons følelse av aldri å passe helt inn. Jo mer du leser om dem, jo vanskeligere blir det å legge dem fra deg.

Fuglesangen er beskrevet og romantisert på en slik måte at jeg fant meg selv i å lytte etter den når jeg er ute. Sangen er så levende i boken at jeg ikke trengte mer beskrivelse av omgivelsene, som er veldig manglende i forhold til beskrivelsene av lyd. Jeg savner litt mer beskrivelse av fuglene da de var romantisert på en slik måte i boken at jeg gjerne ville sett dem for meg i tillegg til å forestille meg sangen deres.

 

Absolutt en bok jeg vil anbefale til de fleste, selv om du verken er interessert i fugler eller forskning.

Kommenter her!

