Nǐ hǎo Beijing

«There are nine million bicycles in Beijing
That’s a fact,
It’s a thing we can’t deny»

synger Katie Melua. Det var en del sykler i Beijing, men det blir mer og mer biler og mindre sykler. Vi kom oss trygt frem til Kina etter en lang flyreise og tur. Flyet gikk fint, jeg så en del filmer og klarte ikke å sove som vanlig. Men, iallefall er det lettere å snu om døgnet når jeg ikke har sovet på et døgn.

Flyplass

Da vi ankom Beijing var det rett på sigthsingen med en gang. Jeg hadde et lite håp om å komme meg på hotellet for å skifte klær, men vi dro rett til en god lunsj. Deretter besøkte vi den himmelske fredsplass for å ta litt bilder. Vi kom oss en liten tur på hotellet for å sjekke inn, før vi ble tatt med på middag og et kung fu show. På kung fu showet var alle så trette etter reisen så vi duppet litt av alle man. Det var ikke fordi showet var kjedelig, for det jeg skjønte så var det gøy.

Den himmelske fredsplass

Dag to var dagen vi skulle besøke den kinesiske mur. Jeg må si at det er en av de tingene jeg har gledet meg til mest, og jeg ble ikke skuffet. Det eneste som kunne vært bedre, var om det hadde vært mindre folk. Jeg gjorde tabben med å bli med de som ville på det høyeste punktet, og gikk ikke den veien med minst folk. Men, men jeg fikk se muren! Etter en to timers tur på muren dro vi til en cloisonne fabrikk, før vi avsluttet med en tur på OL området, et tehus, og en Peking duck middag.

I dag, den tredje dagen i Beijing, har desidert vært den lengste og varmeste. Vi begynte tidlig for å få med oss morgning trening i parken. De gamle her er spreke og kommer til parken hver dag for å trene diverse treningsformer. De trente turn, apparater, dans, tai chi, for å nevne noe. Vi så på dem rett ved det himmelske tempelet, slik at vi bare fortsatte inn dit for å se tempelet. Etter lunsj hos en lokal familie, dro vi til den forbudte by. Der var det gigantisk, og hver gang vi gikk gjennom en dør virket det som de samme rommene gang på gang. Det var helt utrolig å se, men det var veldig varmt, sent på dagen og etter å ha gått mye sank interessen med hver dør vi gikk gjennom. Etter litt tid fikk vi oss en is og påfyll av vann, da steg interessen nok til at det gikk helt fint å fortsette resten av turen.

I morgen skal vi en tur innom perle markedet, før vi tar et hurtig tog til Xian.

Kommenter her!

