Sykling i Xi’An

Etter noen dager i Beijing dro vi videre til Xi’An, litt lengre sør i landet . Vi kom dit med lyntog som gikk ca i 300 km/t. Det føltes ikke noe annerledes ut enn å ta et vanlig tog, utenom at det var litt vanskeligere å gå på do. Ettersom vi reiste en så stor avstand er jeg likevel glad for at vi tok dette toget, og ikke et vanlig et. Togturen i seg selv gikk greit, sett bort fra at airconditionene ikke fungerte slik at vi ble veldig, veldig varme under denne 4 timer lange togturen. Det viste seg imidlertid at det kun var på våre seter at den kalde luften ikke kom frem, da det var «behagelig» i resten av togvognen.

Vi kom frem til Xi’an i 6 tiden og kom oss etter litt rot og forvirring ut til guiden vår. Hun snakket veldig godt engelsk, og svarte godt på de spørsmålene vi hadde. Denne dagen var uten opplegg, sett bort fra perlemarkedet i Beijing på morgningen og torturen, så dette ble dagen vi skulle prøve å bestille mat på egenhånd for første gang i Kina. Vi endte opp på en BBQ plass, hvor mindretallet av de som jobbet der snakket engelsk, og det vi forsto av menyen var bildene. Vi endte likevel opp med et utrolig godt måltid med mye forskjellig kjøtt, enn litt (en del) sterkere enn det vi tenkte.

Mat

Vi skulle bruke en hel dag i Xi’An, og den startet tidlig med en tur til terrakotta krigerne. Vi fikk se hvordan de ble laget, siden vi ble tatt med til en fabrikk før vi så selve krigerne. I parken vi kom til gikk vi en flott tur gjennom en park for å komme til utstillingene. De hadde gravd opp to «rom», og startet på et tredje. De hadde også funnet et fjerde, men det lå under selve turistparken og kom derfor ikke til å bli gravd opp i nærmeste fremtid. Jeg må si at størrelsen på disse rommene var helt fantastiske. Det tok litt tid å komme gjennom det som var gravd opp, men det var vært å gå gjennom. Det var spennende å høre om hvordan denne graven ble laget, så ødelagt, så gravd opp og gjenopprettet. Fremdeles fortsettes arbeidet med å grave opp krigerne, og gjenopprette de.

Etter lunsj tok vi en liten tur på bymuren. Dette er den lengste bymuren av de som fremdeles eksisterer i dag. Flere av Kinas kulturminner er ødelagt av befolkningen, krig, og natur opp gjennom årene, så mye ble ødelagt før landet bestemte seg for å prøve å ta vare på minnene. Derfor var det gøy å høre historien og få gå på bymuren til Xi’an. To i reisefølget valgte å ta en 40 minutters sykkeltur videre bortover muren, mens resten av oss nøyde oss med å gå et lite stykke.

Dagen ble avsluttet med teater og middag. Vi spiste en flott middag i en teaterhall, før vi så på et danse show som handlet om Tang dynastiet. Vi var tidlige i seng også denne dagen, fordi vi dagen etter måtte stå opp i 5 tiden for å rekke flyet videre til Chongqing.