Panda! Panda! Panda!

Siste dag i Xi’An ble til en veldig tidlig morgning. Vi var oppe klokka 5 for å bli hentet klokka halv 6. Det gikk overraskende greit, selv om resten av dagen fikk flere gjesp. Klokka 8 skulle flyet gå videre til Chongqing, Kinas største by med 11 millioner innbyggere. Chongqing er enda lengre sør enn Xi’An, og det kjennes godt på varmen at vi kommer lengre nedover, og på fuktigheten at vi er nærmere vann nå.

Chongqing 1

I Chongqing ble vi hentet av guiden som tok oss med på lunsj og til ett av de få gamle husene som er igjen i byen. Byen ble hardt rammet av en krig, og dermed ble de fleste bygningene bombet bort. Byen består nå i hovedsak av høyhus.

Etter den lille kulturelle sightseeingen bar det videre til et av høydepunktene av turen, vi skulle se på pandaer. Guiden tok oss med til Chongqing Zoo som hadde et eget Pandahus. Vi ble fortalt at pandaer bare gjør to ting; sove og spise, spesielt i denne varmen. Vi var veldig heldige da vi kom midt i pandaenes lunsj, og vi fikk se nesten alle av dem våkne. De eneste vi ikke fikk sett var de små pandaene og panda mammaen deres. Vi fikk gå litt videre inn i parken også, da jeg ville se tigrene i parken. Jeg fikk fint avsmak av å fortsette gjennom Zooen da jeg så hvor små bur tigrene hadde, hvor rastløse de var og mangelen på svømmeplasser for dem. Jeg er i grunnen veldig glad i dyreparker, men mest fordi jeg vil se på dyrene. Men, jeg vil ikke se på dyrene på bekostning av deres velvære. Jeg har ikke noe imot å gå i en dyrepark hvor jeg kanskje ikke får sett dyrene fordi de gjemmer seg, det betyr bare at de har stor nok plass til å gjøre det (som oftest). Vi kom oss derfor fort ut igjen, flere i følget ville heller ikke se mer på dyrene da vi fikk vondt av å se på dem.

Etter dyreparken var det ikke så mye mer å gjøre i Chongqing. Vi var slitne etter en tidlig morgning og ville ikke gå og kikke i en bypark som guiden foreslo. Vi gikk derfor for det andre forslaget hans; en full massasje. Gjennom reisene jeg har hatt har jeg prøvd flere forskjellige massasjer, men jeg har aldri før prøvd en kinesisk massasje. Det gjorde mer vondt enn godt da de holdt på, men jeg kjente godt avslappelsen i kroppen etter vært. Selv om det var en hard massasje, gjorde den veldig godt etter en uke på farten.

Guiden tok oss videre med på en lokal butikk hvor vi kunne kjøpe noe å drikke og noe snacks. Vi avsluttet dagen i Chongqing med en middag, og guiden fulgte oss ned til cruiset vi skulle bruke de tre neste dagene på.

Kommenter her!

