Ris i Guilin

Etter elvecruiset vi var på skulle vi videre til Guilin. Turen dit skulle gå med både tog og fly. Togturen gikk fint, to timer på et stapp fylt tog gikk greit, men da vi kom frem på stasjonen var det ikke en flytur som fristet mest. Vi kom oss da videre til flyplassen også, før guiden var fortalte oss at flyet var forsinket, vi måtte huske å følge med på skjermen inne på flyplassen. Forbi sikkerhetskontrollen fant vi oss en kafé å sette oss ned på, men det var ikke lenge vi fikk sitte der siden en fra flyselskapet kom og fortalte oss at selskapet ville ta oss med på et hotell hvor vi kunne vente. Etter litt om og men ble vi kjørt til et flott hotel. Jeg hadde ikke vært lei meg om flyet hadde vært forsinket helt til morgningen etter, men etter noen få timer var vi på flyet avgårde til Guilin.

Guillin 1

Fremme i Guilin fikk vi vite at det hadde vært mye regn der de siste dagene, og det var derfor flyet hadde vært forsinket. Guiden var usikker på om turen dagen etter kunne bli noe av, det skulle være en tur på elven med avslutning i en liten by. Elvebredden hadde vært høyere enn noen gang etter alt regnet som hadde falt, og derfor var hun ikke sikker på om båten vi skulle ta kunne gå.

Det viste seg at vi var veldig heldige med dagene vi hadde valgt for båtene kjørte igjen på første gang på en uke. Vi fikk derfor en flott båttur gjennom flott natur og vi fikk et innblikk på hvor mye det hadde regnet. Gjennom landsbyen fikk vi se hvor mye skade flommen hadde gjort. Alle butikkene og restaurantene vasket ut gjørme fra lokalene sine, samtidig som de prøvde å tørke varene, møblene og diverse ting.

Den andre dagen i Guilin dro vi oppover i fjellene. Vi skulle gå en tur rundt i rismarkene og besøke en landsby. Rismarkene var utrolig flotte og strakk seg langt opp i fjellsidene, absolutt en flott tur.

På kvelden spiste vi midt i byen før Per Øyvind og jeg gikk en tur rundt i shopping gatene og rundt med elven som var i Guilin. Vi hadde tid til å bruke kvelden på å kikke, vi skulle ikke reise videre før litt ut på morgningen dagen etter. Turen skulle gå videre til Sanya, hvor vi skulle være 5 dager og bare slappe av.