The Devil’s Prayer – Luke Gracias

29225318Netgalley gav me boken The Devil’s Prayer av Luke Gracias til å anmelde. Hele boken begynner med at en nonne tar sitt eget liv foran tusener i Spania. I Australia bor Siobhan og hun gjenkjenner denne nonnen som hennes mor som forsvant seks år tidligere. Siobhan begynner å søke etter svar på morens forsvinnelse og selvmord, og drar til kirken hvor moren levde. Hun finner morens siste bekjennende, en bok som forteller om forræderi og hvordan moren lagde en pakt med djevelen.

Jeg var ikke sikker på hva jeg skulle forvente da jeg etterspurte denne boken. Det er en stund siden jeg har lest skumle bøker siden jeg ofte blir skuffet over dem. Bøkene jeg har lest før har ikke gitt meg det jeg ville ha da jeg startet å lese dem. Men på grunn av forsiden av denne boken gav jeg den en sjanse.

Boken brukte kort tid på å komme inn i spenningen da hele boken åpner med et selvmord. Fra da av hadde boken fanget meg inn, og jeg klarte ikke å legge den fra meg. Den bytter mellom action og det å bygge opp historien og karakterene på en god måte. Dette gjorde at jeg hele tiden var engasjert i historien.

Generelt liker jeg ikke fortellermåten forfatteren har valgt å bruke. Jeg liker ikke å lese historien gjennom hovedpersonen, som jeg gjør her når Siobhan leser morens dagbok. Men, den ytre historien ødelegger ikke for dagbok historien, og den tar heller ikke mer plass enn den trenger for å gå videre. Jeg følte at disse pausene hjalp meg å både tenke og debatere dagboken, slik Siobhan også gjør.

Alt i alt var jeg veldig glad for at jeg fikk en kopi av denne boken, og jeg klarer nesten ikke vente på en fortsettelse.

 

3 thoughts on “The Devil’s Prayer – Luke Gracias

Kommenter her!

