The Leadership Skills Handbook – Jo Owen

9780749480332

Denne boken reklamerer seg selv som en bok som gir deg essensielle ferdigheter til å bli en effektiv leder. Den skal vise hva som fungerer i virkeligheten, ikke i praksis. Boken skal gi ferdigheter til hjelp med personer, karrière, tenkemåte, organisasjon, personlige verdier og oppførsel. Alle ferdighetene er gitt i en enkel format som gjør de lette å lære.

Helt ærlig ble jeg litt skuffet av denne boken. Jeg håpte den ville lære meg mer ting jeg kunne ta med meg i min lederskap verktøykasse, slik at den er full av ferdigheter jeg kan bruke den dagen jeg finner meg selv i en lederstilling. Men jeg følte boken bare forklarte overflaten av ferdighetene den ville forklare og vise frem.

I begynnelsen av boken forteller forfatteren at leseren må være smart til å starte å lese denne boken. Men, i gjennom hele boken virker det som om forfatteren ikke tror på dette lengre, fordi jeg følte alt ble gitt til meg med teskje og det fikk meg til å føle meg nokså dum. En grunn til dette var at forfatteren driver å gjentar seg selv i hvert 5. avsnitt. Jeg har stor forståelse for at gjentagelser gjør at du lærer bedre, men det er leserens oppgave å repetere, ikke bokens. Hvis jeg ønsker å repetere vil jeg som leser gjøre det, og hvis en foreleser repeterer noe er det fordi det å lytte er veldig forskjellig fra å lese. Hvis forfatteren har et behov for å gjenta, så er det fult mulig, men da burde han ta seg tid til å skrive en skikkelig gjentagelse, ikke bare kopiere inn samme setningene. Hvis repetisjonene blir skrevet på en annen måte er det større sannsynlighet for at leseren skjønner hva forfatteren vil.

Jeg følte at boken er en du kan lese som din første lederskapbok, men om du kan litt fra dette fagfeltet fra før så tror jeg den blir litt mangelfull. Kanskje den kan brukes som et kjapt oppslagsverk for lederskapferdigheter.

 

Kommenter her!

